“Ben Maithreyi Seetharaman, bu hafta Reel Ekonomi için Strazburg’a gidiyoruz. Ortaklık ve işbirliği Avrupa ekonomisine nasıl yeni bir soluk getirebilir?
“Ben Maithreyi Seetharaman, bu hafta Reel Ekonomi için Strazburg’a gidiyoruz. “Ortaklık ve işbirliğinin Avrupa ekonomisine nasıl yeni bir soluk getireceğini göreceğiz.”
Avrupa Bölgesel Politika Komiseri, ortaklığın herkes için somut ekonomik sonuçlar sağladığını söylüyor. Şimdi Liverpool gibi eski çekiciliğini kaybetmiş ancak o dönemi yeniden yakalamak için ortaklıklara yönelen şehirleri düşünün. Bakalım nasıl stratejiler benimsiyorlar. Bu uygulamalar bugün karşılaştığımız büyük sorunların üstesinden gelmemize yardımcı olabilir.
Biraz işbirliğiyle Avrupa ekonomisinde paranın gidişatını değiştirmek mümkün. Avrupa düzeyindeki ve ulusal düzeydeki ortaklıkların yerel ve şehir yönetimlerine, sivil topluma ve işletmelere nasıl entegre edilebileceğini tartışmak üzere Avrupa Parlamentosu’ndayız; bu da bize yatırım ve politika kararları üzerinde sahiplenme duygusu veriyor. Peki bu ortaklık fonları nasıl çalışıyor? İsterseniz grafiğimizde görelim.
Avrupa ülkeleri öncelikle yatırım yapmak istedikleri alanlardaki planlarını mevcut AB fonlarını kullanarak hazırlamalıdır. Bunun için de farklı bölge ve şehirlerdeki sivil toplum ve özel sektör temsilcileriyle bağlantılar kurması gerekiyor. Bu işbirliğinin ardından ülkelerin Avrupa Komisyonu’na bir ortaklık anlaşması göndermeleri gerekiyor. Onaylanıp kabul edildikten sonra anlaşma yasal bir sözleşme haline gelir. Bu nedenle yatırım kararları gerçek operasyonel program haline gelir. Bu programlar, tüm paydaşların işbirliği yaptığı ve herkesin katkıda bulunduğu ülkelerde, bölgelerde ve şehirlerde yatırım öncelikleri olabilir.
Bahsettiğimiz bu yerel iş birliğini makro düzeyde ortaklık fırsatına dönüştüren şehirlerden birinin temsilcisi de burada Avrupa Parlamentosu’nda. Hangi şehirden bahsediyoruz? Açıkçası Liverpool’dan. Liverpool’dan Sarah Chappell bu ortaklığın nasıl doğduğunu inceledi.
Liman kenti Liverpool, 18. ve 19. yüzyıllarda ticari bir güçtü. Ancak 20. yüzyılın ortalarına gelindiğinde liman ve imalat endüstrileri düşüşe geçti. 1970’lerde İngiltere’deki durgunluk sırasında işler duvara çarptı.
Euronews Sarah Chappell:
“Liverpool geçmişte uzun süredir ekonomik gücünün sınırlı olduğunu düşünüyordu. Ancak değişim rüzgarı esiyordu. Liverpool sakinlerinin yakın teması ve işbirliği sayesinde büyüme projeleri takip edilmeye başlandı.
Son 25 yılda özel yatırım ve kamu finansmanı hem yeni işlerin geliştirilmesine hem de ekonomik altyapının oluşturulmasına katkıda bulunmuştur.
Yedi yıl boyunca, Avrupa Bölgesel Kalkınma Fonu ve Avrupa Sosyal Fonu’ndan Birleşik Krallık’a 20 milyar avro tahsis edildi.
Yerel İşletme Ortaklığı, Liverpool Şehir Bölgesi’nin en üst organıdır. Böylece küçük işletmeler, sivil toplum liderleri ve kurumlarıyla birlikte şehri ileriye taşıyabilirler.
Mark Basnett, Liverpool bölge sorumlusu:
“Yıllardır Liverpool şehir bölgesindeki gerçekten güçlü rekabetin faydaları, bunun ulusal ve uluslararası boyutları ve hatta küresel boyutları hakkında düşünen bir ekibimiz var. “Stratejimizi bu temel üzerine kurduk.”
Bu stratejinin merkezinde Liverpool Limanı bulunmaktadır: Yeni inşa edilen konteyner terminali büyük gemileri barındırabilecek kapasitededir. Açıldığında İngiltere’nin lojistik sektörüne büyük katkı sağlayacak. Şehir merkezindeki KOBİ’lerin büyümesinin teşvik edilmesi de gerekiyor. Gary Carney, ‘bağımsız mağaza’ adını verdiği şeyin yaratıcısıdır. Çoğunluğu küçük esnaf olan yerel perakendecilere fırsat vermekte ve ürünlerini pahalı bölgelerde satmaktadır.
Carney, şirketini ulusal ve Avrupa fonlarının desteklediği Merseyside Özel Yatırım Fonu sayesinde açtı. Mağaza seramik dahil tuhafiye ürünleriyle dolu.
Mağaza sahibi Gary Carney:
“Aldığımız geri bildirimler çok faydalı oldu. “Sanırım herkes yaptığımız işin değerini anladı ve bu da satışlarımıza hızla yansıdı.”
Liverpool, artan üretkenliğe ve iş fırsatlarına rağmen hâlâ İngiltere’nin en yoksul bölgelerinden bazılarını barındırıyor.
Mark Basnett, Liverpool bölge sorumlusu:
“Bu, çalışmak isteyen insanlar için ekonomik altyapının oluşturulmasıyla başlıyor. Daha sonra tüm segmentlere ulaştığınızdan emin olmanız gerekir.
Maithreyi Seetharaman: “Avrupa’nın Bölgesel Politikadan Sorumlu Komisyon Üyesi Corina Cretsu ile birlikteyiz. Sizi ağırlamaktan büyük mutluluk duyuyoruz. Öncelikle şunu sormak istiyorum. Sıradan vatandaşlar için “ortaklık” tanımını nasıl tanımlarsınız? Avrupa Bölgesel Politikadan Sorumlu Komisyon Üyesi Corina Cretsu:
“Bu kavram “her şeyi kapsayan” anlamına geliyor. Çünkü Brüksel’den hangi üye ülkenin veya bölgenin neye ihtiyacı olduğuna karar veremiyoruz. Önümüzdeki 7 yılda gerçekleşecek tüm proje ve yatırımların tasarlandığı, seçildiği ve hayata geçirilmeye başlandığı bir yılda olduğumuzu düşünürsek iş birliğinin önemini anlıyoruz” dedi.
Maithreyi Seetharaman: “Şu anda yapılanlarla geçmişte yapılanlar arasındaki fark nedir?” Avrupa Bölgesel Politikadan Sorumlu Komisyon Üyesi Corina Cretsu:
“Birçok ülke başlangıçta siyaset nedeniyle bazı sorunlarla karşılaştı, aslında bu biraz karmaşıktı. Geçen yılın programlama döneminde Üye Devletlerin durumu anlamayacaklarından korktum. Ama iş adamları, kaymakamlar ve öğretmenlerle aynı masaya otururlarsa önümüzdeki 7 yılda ihtiyaç duyacakları güzel projeye karar verebilirler.”
Kullanarak daha fazla projeye ihtiyaç var
EU_Regional</a> funds for integrating migrants says <a href="https://twitter.com/CorinaCretuEU">
CorinaCretuAB İçinde #gerçek ekonomieuronews</a> episode on 10/11</p>— Maithreyi (
maithreyi_s) 5 Kasım 2015
Maithrey Seetharaman:
“Geride kalan bazı bölgelerin bu konuda kendilerini suçlaması gerektiğini mi düşünüyorsunuz? Yoksa bunlara gereken önem verilmedi mi?
Avrupa Bölgesel Politikadan Sorumlu Komisyon Üyesi Corina Cretsu:
Çok yatırım yaptığımız bölgeler var ama bu yatırımlar sayesinde ekonomik büyüme veya iş imkanları açısından bir gelişme göremedik.
Bazı yerlerde sonuçlarını açıkça gözlemledik. Hollanda’dan Fransa’ya Avrupa Para Fonu’ndan faydalanmayan Avrupa bölgesi kalmadı. Geçenlerde Berlin’deydim. Mülteci sorununu ele alma biçimleri beni gururlandırdı. Tıpkı Paris’in eteklerindeki kentsel alanlarda gördüğüm yenileme projeleri gibi. “Tüm üye devletleri bu fonları bu amaçlarla kullanmaya teşvik etmeliyiz.”
Bir fikri veya stratejiyi paylaşmak, onun şehirler, bölgeler ve hatta ülkeler genelinde geliştiğini görmek ve en iyi uygulamalar hakkında bilgi toplamak bazen potansiyel zorluklara yol açabilir. Monica Pinna bu mücadeleyi üstlenmek için Portekiz’e gitti.
Bu şehirlerin ortak noktası nedir? Hepsi göç alan ülkelerin “hedef şehirlerinden” geliyor. Onlar da böylesine küresel bir mücadelede ortak çözüm üretmek için güçlerini birleştirdi. Nasıl? Açıkçası paylaşın. Kentsel politikaların paylaşılması ve geliştirilmesi de bu Avrupa URBACT programının anahtarıdır.Önce Portekiz’in Amadora şehrine gidelim.
Amadora belediye başkanı Carla Tavares: “Kimse her şeyi bilemez. Bunun bize her gün karşılaştığımız zorluklara yeni çözümler bulmak için gerçekleri paylaşma ve deneyimler oluşturma fırsatı vereceğini biliyorum.
URBACT Uyum Politikası, Avrupa Bölgesel Kalkınma Fonu’nun 28 üye ülkesi ile Norveç ve İsviçre tarafından ortaklaşa finanse edilen bir araçtır. 2014-2020 döneminin toplam bütçesi 96,3 milyon eurodur.
Andreas Karadakis:
“Yunanistan nihai varış noktası değil ama Kuzey Avrupa yolundaki geçiş ülkelerinden biri.”
Hannele Lautiola,
“Finlandiya’da en yüksek mülteci oranına sahip şehrimiz”
Juan Francisco Iborra Rubio:
“Bu projeler gerçekten çok önemli. Çünkü ortaya çıkabilecek sorunları daha ortaya çıkmadan görme fırsatı veriyor.”
SOT Hannele Lautiola:
“Finlandiya’dan yılda 3 bine yakın sığınma talebi alıyoruz. Bu yıl bu rakam şu anda 30 bin.
Urbact, işgücü hareketliliği, genç istihdamı ve yeşil enerji gibi alanlarda programın başlatıldığı 2006 yılından bu yana en başarılı sonuçlarını elde etti. Ancak mevcut mülteci sorunu, bu insanların geldiği şehirlerin bu konunun gündemine alınmasını gerektiriyor.
Monica Pinna:
“Bu yıl yarım milyondan fazla insan Avrupa koruması almak için Akdeniz’i geçti. Sadece 3 ayda, yani Nisan-Haziran ayları arasında 213 bin yeni sığınma başvurusu yapıldı. İlk kez karşılaşılan bu durum, mali kaynak, siyasi strateji ve organizasyon gerektirmektedir. “
#gerçek ekonomi takım #Lizbon devam ettirildi #şehirgelişleri
URBACT</a> <a href="https://twitter.com/maithreyi_s">
maithreyi_spic.twitter.com/C49a6EoavQ—Monica Pinna (@_MonicaPinna) 29 Ekim 2015
Lizbon yakınlarındaki bir mülteci kabul merkezi olan Bobadela, 2006 yılında 42 kişiyi barındıracak şekilde kuruldu. Merkezde şu anda 20 farklı milletten 76 mülteci bulunuyor. Ülke kasım ayında yeni bir göç dalgası bekliyor.
Bobadela Mülteci Merkezi müdürü Cristina Farinha:
“Merkez dışında konaklama tesislerinde ağırladığımız 60 civarında kişi daha var. Toplamda 276 kişiye yardım ediyoruz. Bütün ortaklıklar önemlidir. Hiçbir şeyin tek başına yapılması mümkün değildir. “Yardım konusunda daha fazla çalışmalıyız”
Avrupa nüfusunun yaklaşık %70’i şehirlerde yaşıyor. Bu kesim her ne kadar ulusal kalkınmanın kaynağını oluştursa da eşitsizlik ve dışlanma gibi risklere de daha fazla maruz kalıyor. Bu nedenle şehirler en fazla yardımı Urbact’tan alıyor.
Maithrey Seetharaman:
“Komisyon Üyesi Cretsu ile görüşmemize devam ediyoruz. Bu şekilde ortaklıklar kurmamız gerektiğini gösteren örnekler veya yapmamanızı tavsiye ettiğiniz durumlar var mı?”
Avrupa Bölgesel Politikadan Sorumlu Komisyon Üyesi Corina Cretsu:
Bunu üye ülkelere, bölgelere ve yetkililere söylemek istiyorum. Paranın kontrolünü garanti altına aldığı için çok önemli olan düzenlemelere yeni kurallar eklemek istemiyorum. Ancak devlet düzeyinde yeni yükümlülükler getirmek iyi olmaz. Küçük ve orta ölçekli işletmelerin süreç ve işlemleri fazla karmaşık, fazla yavaş ve fazla bürokratik bulmaları nedeniyle kapılarını kapatmalarını istemiyorum. Neyin işe yarayıp neyin gerekmediğini sektörde çalışanlar çok iyi biliyor. Hepsini düşüncelerini daha yüksek makamlara yükseltmeye davet ediyorum. Çünkü önümüzdeki yıldan itibaren 2020’den sonra bu uyum politikasının nasıl şekilleneceğini düşünmeye başlayacağız. Onun için tecrübelerimizden ders almamız gerekiyor.
Maithrey Seetharaman:
“Para konusu sık sık gündeme geliyor. Bütçeyi kim yönetiyor? Kullanımı nasıl izliyorsunuz?”
Avrupa Bölgesel Politikadan Sorumlu Komisyon Üyesi Corina Cretsu:
“Öncelikle ulusal müfettişlerden büyük destek alıyoruz. Ayrıca Avrupa Komisyonu müfettişleriyle de işbirliği yapıyoruz. Dolandırıcılığa karşı sıfır toleransımız vardır. Uluslararası düzeyde tam şeffaflıkla çalışmak çok önemli. “
Maithrey Seetharaman:
“Junker Planının ilgisini çeken yatırımcılar ve ortaklıklar dikkate alındığında potansiyel bir çıkar çatışması var mı?
Avrupa Bölgesel Politikadan Sorumlu Komisyon Üyesi Corina Cretsu:
“Hayır, hayır. Bu bizim paramız değil, Harmony’ye ayrılan paranın bununla hiçbir ilgisi yok. Büyük bir proje varsa ve yatırım bankasının yeterli parası yoksa fonları çeşitlendirmeyi düşünebiliriz. Ama bir çelişki yok” Burada tam tersine hepimiz el ele yürüyoruz.